Close

24. oktober 2013

Bliv danmarksmester – eller lær at mestre LinkedIn

Danmarksmester er ikke kun et radioprogram på P4 (kaldet bessekanalen i min familie), men nu også noget man kan blive i LinkedIn. Det er bureauet Vertic, der sammen med LinkedIn har udbudt en konkurrence, hvor man kan få testet sin profil og blive danmarksmester. Præmien er i øvrigt en tur til LinkedIns hovedkontor. Læs mere her.

Jeg har endnu ikke fået mulighed for at teste løsningen og deltage i konkurrencen, da efterspørgslen har været stor, og jeg har fået følgende meddelelse: “Timeout – der er for meget trafik og vi kan ikke behandle din forespørgsel. Prøv igen senere…“.

Men egentlig betyder testen eller konkurrencen ikke så meget. Det, der er vigtigt, er, at skabe opmærksomhed omkring brugen af LinkedIn og ikke mindst mulighederne for forbedre sin LinkedIn-profil. På samme side som konkurrencen har Vertic indsat et fint skema, hvor man kan se hvilke områder, man bør arbejde med med henblik på at forbedre sin profil. Det er et glimrende skema, som jeg kan anbefale alle at tage et kig på.

For som jeg gør opmærksom på, når jeg underviser i LinkedIn, så er den personlige profil omdrejningspunktet for al aktivitet på LinkedIn. Og før man bevæger sig ud i forskellige hjørner af LinkedIn, bør man have en opdateret personlig profil samt et opdateret netværk. Når profilen og netværket er på plads kan man i det daglige bruge LinkedIn til følgende:

  • som virtuel telefonbog: brug den til at finde dem du har mistet kontakten med
  • mødeforberedelse: slå mødedeltagere op inden møde og lær mere om dem, se om I har fælles forbindelser etc.
  • opdater dit netværk løbende: hver uge møder vi alle nye folk. Sørg for at invitere alle relevante til dit netværk på LinkedIn, men husk også at fjerne kontakte, hvis de ikke længere er relevante
  • ønsk tillykke: LinkedIn gør det let at give nogen et virtuelt skulderklap ved at ønske dem tillykke med et nyt job, en forfremmelse, en ny kunde, lancering eller lignende. Gør det enten så alle kan se det, eller ved at sende en besked til personen
  • bland dig i debatten eller sæt dagsordnen: del egne eller andres opdateringer på LinkedIn. Derved er du med til at sætte dagsordnen i det daglige flow af nyheder på LinkedIn, men sørg for at det er relevante ting du deler
  • hjælp andre med at få job eller rekruttere: ser du et job slået op, så del det. Måske du er bindeleddet mellem arbejdsgiver og arbejdstager.

Hvem der bliver danmarksmester i LinkedIn bliver selvfølgelig spændende at se, men endnu vigtigere er det at følge, hvordan flere og flere lærer at mestre LinkedIn.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *