Close

29. januar 2014

LinkedIn – den virtuelle telefonbog

Mange opfatter med rette LinkedIn som en virtuel telefonbog. Man kan på sitet slå både telefonnumre og emailadresser op på folk, og man kan sågar skrive direkte til dem via LinkedIn, hvis man foretrækker det. Men for at LinkedIn fungerer optimalt som telefonbog, så skal alle brugere være opmærksom på nogle detaljer.

Hvem kan se hvad?
For det første så bør man være opmærksom på hvem, der kan se hvad på LinkedIn. Det er kun dine forbindelser, der kan se de email og telefonnummer, hvis du skriver det ind lige under dit profilbillede. Til gengæld kan alle se website og Twitter, hvis man skriver det. Det ser sådan her ud i redigeringstilstand:

Skærmbillede 2014-01-29 kl. 14.32.11
Her er det altså vigtigt at være opmærksom på hvilke dele, der er “Synlige for dine forbindelser” og hvilke, der er “Synlige for alle på LinkedIn”.

Undgå firmaets hovednummer
For det andet så skal man ikke skrive sit firmas hovednummer her i toppen af profilen. Hvis man skriver noget her, så skal det være enten ens direkte nummer eller mobilnummer. Grunden til dette er, at LinkedIn-apps til smartphones, gør det muligt for brugeren at benytte kartoteket fra LinkedIn i telefonbogen på smartphonen. Men det betyder så også, at hvis kollega A har hovednummeret stående her, og kollega B ringer til kollega C fra firmaets hovednummer, så ser det ud som, at det er kollega A, der ringer til kollega C på kollegas Cs smartphone. Og det er jo ikke så smart.

Foretrukne kontaktmåde bør udfyldesFor det tredje, så udfyld altid det område næsten i bunden af profilen, der hedder “Xxxxx’s foretrukne kontaktmåde”. Det er nemlig her, at man har mulighed for at give folk, man ikke er forbundne med, mulighed for at ringe eller maile til en. Ønsker man ikke, at folk ringer til en f.eks. direkte på mobilen, så kan man her angive virksomhedens hovednummer. Hvis man f.eks. ofte rekrutterer, så er det også her, at man kan angive hvilken adresse ansøgninger kan sendes til. Det ser sådan her ud:

Skærmbillede 2014-01-29 kl. 14.47.39

Angiv her også yderligere info
Og sidst men ikke mindst, så er det også her man kan give info til sit netværk. Man kan f.eks. skrive, at man er på orlov indtil en given dato, hvis man er det, eller man kan kort beskrive hvilke kriterier man har for at opbygge sit netværk. En i mit netværk har tydeligvis tænkt grundigt over dette, og derfor ser området nederst på hendes profil sådan her ud:

Skærmbillede 2014-01-29 kl. 14.46.26Så husk, at LinkedIn kun fungerer, som den virtuelle telefonbog, hvis brugere er opmærksomme på, hvor de skal lægge deres kontaktinformationer. Hvis alle til gengæld har det, så er LinkedIn en let kilde til vigtig information om dit netværk.

 

 

 

Fatal error: Uncaught Error: [] operator not supported for strings in /customers/5/4/a/haai.dk/httpd.www/wp-content/themes/layerswp/core/helpers/post.php:62 Stack trace: #0 /customers/5/4/a/haai.dk/httpd.www/wp-content/themes/layerswp/partials/content-single.php(81): layers_post_meta(1069) #1 /customers/5/4/a/haai.dk/httpd.www/wp-includes/template.php(686): require('/customers/5/4/...') #2 /customers/5/4/a/haai.dk/httpd.www/wp-includes/template.php(643): load_template('/customers/5/4/...', false) #3 /customers/5/4/a/haai.dk/httpd.www/wp-includes/general-template.php(167): locate_template(Array, true, false) #4 /customers/5/4/a/haai.dk/httpd.www/wp-content/themes/layerswp/single.php(20): get_template_part('partials/conten...', 'single') #5 /customers/5/4/a/haai.dk/httpd.www/wp-includes/template-loader.php(74): include('/customers/5/4/...') #6 /customers/5/4/a/haai.dk/httpd.www/wp-blog-header.php(19): require_once('/customers/5/4/...') #7 /customers/5/4/a/haai.dk/httpd.www/index.php(17): require('/customers/5/4/...') #8 {ma in /customers/5/4/a/haai.dk/httpd.www/wp-content/themes/layerswp/core/helpers/post.php on line 62