Skip links

Hvad er social selling?

Social selling er ikke nyt. Vi har i mange år solgt til netværket i en social kontekst, bl.a. på messer/konferencer eller over en frokost eller god middag. Men nu er dele af salget er rykket ud på sociale medier. Her tænker vi ofte på LinkedIn, fordi LinkedIn er en platform rettet mod arbejdslivet, men social selling kan naturligvis også foregå på andre sociale medier såsom Facebook, Twitter, WhatsApp etc.

Social selling handler om at få både eksisterende og potentielle kunder til at lære dig eller din virksomhed (bedre) at kende via sociale medier og så komme til dig/din virksomhed, når de har et behov. Selve salgsprocessen, ofte illustreret som en salgstragt, kan afkortes betydeligt med social selling, da potentielle kunder i dag har virkelig gode muligheder for at komme langt i købsprocessen via research på internettet og anbefalinger fra netværket på sociale medier.

Hvis en virksomhed på LinkedIn har medarbejdere (ofte sælgere, men det behøver de ikke være), der interagerer med netværket og udøver social selling, så påvirker de kunderne undervejs i beslutningsprocessen. Kunden ser da medarbejderen som et aktiv i beslutningsprocessen, og det er til gavn for både medarbejderen, kunden og virksomheden.

Reelt brander den enkelte medarbejder sig selv; det kaldes også personlig branding. I hæftet Social selling på LinkedIn kan du læse mere både om social selling og personlig branding. Mere her.