Virksomheder bør have en politik for brug af sociale medier
Nogle virksomheder har indenfor de seneste år sammensat en politik for brug af sociale medier. Ikke alle virksomheder har dog en sådan politik, for de har måske ikke fået udarbejdet en, eller de har vurderet, at de ikke behøver en. Men det gør de. Alle virksomheder bør i dag have en politik for sociale medier, som de deler med deres medarbejdere.
Beskyttelse af både virksomheden og medarbejderne
En politik for sociale medier er både en måde at beskytte virksomheden og medarbejderen på, men det er virksomheden, der bør udfærdige den, eller få nogen til at gøre det for sig. Når en virksomhed er klar med en politik for sociale medier, bør de gennemgå den med medarbejderne, så medarbejderne har mulighed for at stille spørgsmål og evt. komme med ændringsforslag. Når politikken er klar, bør den lægges på intranettet og udleveres til alle nyansatte, så ingen er i tvivl om, at politikken findes og bør følges.
Politikken bør omfatte sociale medier generelt
Når en virksomhed har en politik for sociale medier, sikrer ledelsen sig, at medarbejderne har klare linjer ift. ageren på sociale medier som LinkedIn, Facebook, Twitter, Instagram m.fl. I politikken kan man typisk nævne, at man opfordrer medarbejdere til at dele virksomhedens statusopdateringer, jobopslag m.m. samt følge virksomheden på f.eks. LinkedIn eller Twitter.
Politik kan også bruges i det daglige arbejde
Medarbejdere kan benytte politikken i tvivlstilfælde og sikre, at de ikke kommer til at gøre noget uhensigtsmæssigt. Hvis det f.eks. er virksomhedens politik, at alle pressemeddelelser lægges op på LinkedIn, så kan medarbejdere, der følger virksomheden, let forholde sig til, hvornår en given nyhed er frigivet, og hvornår den kun er til intern brug.
Så en høflig men bestemt opfordring herfra til virksomheder om at få sammenfattet en politik for brug af sociale medier, hvis de ikke allerede har en politik i dag.