Skip links

Netværksbaseret rekruttering og boomerang rekruttering

Skærmbillede 2015-05-20 13.39.32En i mit netværk, Jesper Bove-Nielsen, har for nylig udgivet en ganske læseværdig bog, som omhandler den nye deleøkonomi. Fra Über over GoMore til AirBnB kommer Jesper rigtig godt rundt i det nye, digitale delelandskab. Jesper spurgte mig for nogle måneder siden, om jeg ville komme med et indspark til bogen ift. netværksbaseret rekruttering. Det ville jeg selvfølgelig gerne, og mit indspark kan læses herunder. Læs mere om og køb Jesper Bove Nielsens bog “Den nye deleøkonomi” her.

“Sociale netværkssites som LinkedIn og Facebook har trukket vores netværk op til overfladen og gjort det synligt for enhver. Det betyder, at personer, der forstår at pleje og bruge deres netværk, har langt flere muligheder end tidligere, hvis de benytter sociale medier i deres daglige arbejde.

Tidligere var man måske i tvivl om hvilke fælles referencer man havde med en given person, men det fællesskab er i dag kun et par sekunders research væk via sociale medier. Sociale medier kan på den måde åbne døre, som måske ikke ville være blevet åbnet, hvis man ikke kunne se de sociale spor. Vi har reelt mulighed for at hjælpe hinanden både hurtigere, men også mere præcist end tidligere.

De virksomheder, der virkelig tænker langsitet ift. rekruttering, sørger for at brande sig selv på de sociale medier, så potentielle kandidater kan få øje på dem og følge dem. Nogle virksomheder opretter ligefrem grupper på LinkedIn for tidligere medarbejdere, hvor de bl.a. slår job op. Denne tilgang åbner for det man i rekrutteringskredse kalder “Boomerang rekruttering”. Begrebet dækker over, at man som virksomheder ansætter tidligere medarbejdere, og det har en værdi for både virksomhed og medarbejder, idet man allerede kender hinanden fra tidligere.

Sociale medier har stor værdi for både de jobsøgende og de folk, der rekrutterer, idet sites som Facebook og LinkedIn fungerer som mødested og mulig første introduktion. Desuden har såvel den jobsøgende som HR-personer mulighed for at researche hinanden og virksomheden inden et første møde finder sted, og det gør, at man i dag, endda før første møde, reelt når længere ind i ansættelsesprocessen end tidligere.” (side 180-181).