Skip links

En sælgers syn på social selling

En sælger fra mit netværk har sendt mig nedenstående beskrivelse af, hvordan han i mange år har arbejdet med social selling. Hans fokus har været personlig branding og at give til og dele med netværket. Ikke sælge. Han skriver:

“Jeg ser social selling som en del af salgsprocessen, hvor man ikke sælger men i stedet giver noget til sine nuværende og fremtidige kunder. Jeg har bl.a. selv arbejdet med at give viden videre på LinkedIn og i andre netværkssammenhænge. Min oplevelse er, at det er en god måde at gøre sig selv og sin virksomhed kendt på og komme i dialog med potentielle kunder. Samtidig kan det også bekræfte nuværende kunder i, at de arbejder sammen med den rigtige på området. Så det handler meget om at skabe en position for sig selv og for sit firma; en position, som kunderne kan identificere sig med.

Det vigtige er for mig at se, at man holder fast i at give noget og ikke sælger. Salget kommer senere i processen. For mig passer social selling godt med den måde kunderne køber ind på. Vi kender det jo fra os selv, når vi selv køber. Vi vil helst handle med nogen, vi både kender til, har tillid til og kan lide. Så vi undersøger mest muligt inden købet. På samme måde undersøger kunderne før det første kundemøde langt mere om os end tidligere. Her er social selling for mig at se en god måde at positionere sig på.

Jeg ser social selling som en indsats på linje med andre salgsindsatser, som kræver stor disciplin og vedholdenhed. Min oplevelse er da også, at mange har svært ved at holde maskinen kørende, da det jo forudsætter, at man har noget at give sine kunder. Det kan være svært at finde på noget nyt, som ikke bare er overfladisk og ”støj” blandt mange andre budskaber. I det hele taget virker det til, at mange stadig kæmper med bare at komme i gang. Fx ser jeg ikke mange LinkedIn indlæg, hvor man bliver ført videre til afsenderens firmasite, så der via den landingpage kan indledes en dialog. De bedste indlæg der fanger mig på LinkedIn har både relevant billede eller video til teksten og opfordrede også til kommentarer, så der skabes en dialog og debat om emnet.”

Læs flere cases som ovenstående i hæftet Social selling på LinkedIn.